Home / Zakelijk / Telefonische acquisitie tips

Telefonische acquisitie tips

Telefonische acquisitie wordt in het bedrijfsleven al erg lang toegepast en ondanks dat deze manier van acquisitie erg oud is, wordt deze vorm van verkopen nog steeds erg vaak toegepast. De belangrijkste redenen dat het nog steeds veel gebruikt wordt is dat het snel, effectief en goedkoop is. Want wat heb je er eigenlijk voor nodig? Alleen een telefoon, een kladblok en een manier om goede adressen te achterhalen. En relatief gezien, kost telefonische acquisitie veel minder tijd dan andere manieren van verkopen. Buiten dat het effectief en goedkoop is, is telefonische acquisitie geen makkelijke werkzaamheid. Hieronder beschrijven we enkele tips, waarmee een verkoper meer uit een gesprek kan halen.

De stem

Wanneer iemand met een andere persoon communiceert, zal deze persoon het eerste letten op de manier van communiceren en de non-verbale signalen die worden gemaakt. Omdat men via de telefoon deze non-verbale signalen niet kunnen worden afgelezen, wordt er vaak veel aandacht oop de stem gevestigd. Wanneer een acquisiteur wordt aangesteld is het erg belangrijk om goed te letten om zijn/ haar stem. Een oudere volwassen stem wekt vaak veel meer vertrouwen op, waardoor het beter bij een verkoopfunctie past. Natuurlijk is dit wel afhankelijk van de doelgroep. De toon is niet het enige wat van belang is, daarnaast is het ook erg belangrijk  dat er een goede gesprekssfeer gecreeerd wordt, dit kan worden gedaan door actief en opgewekt over te komen. Als je zelf gaat bellen, dan kun je al een stuk vriendelijker overkomen, door bij het overgaan van de telefoon al te glimlachen. Hierdoor worden er onbewust kleine aanpassingen in de stem gevormd.

Structuur

Voor een vlot en effectief gesprek is het belangrijk om een bepaalde structuur te hebben. Door het volgen van een belscript kan men makkelijker een bepaalde structuur aanhouden. Echter moet een verkoper dit niet te overdreven aahouden, want het gesprek moet nog wel een persoonlijke dialoog tussen twee mensen zijn, waar men ook kan ingaan op de reactie van een ander. Ook is het bij telefonische acquisitie altijd duidelijk na te vragen om bepaalde specifieke acties.

Doorzettingsvermogen

Als telefonische verkoper is het erg belangrijk om goed door te kunnen zetten. Soms hebben mensen even geen behoefte aan een bepaald product of een bepaalde dienstverlening, dan is het belangrijk om de prospect warm te kunnen houden, zodat er eventueel op een ander moment nog contact mee kan worden opgenomen. Bij telefonische acquisitie geld net als bij vele andere vaardigheden en beroepen; ‘oefening baart kunst’. In het begin zal het misschien nog lastig zijn om iemand over de telefoon te overtuigen, maar naarmate er geoefend wordt zal dit steeds beter verlopen, waardoor er steeds een hogere slagingskansen gerealiseerd kunnen worden

Telefonische acquisitie wordt in het bedrijfsleven al erg lang toegepast en ondanks dat deze manier van acquisitie erg oud is, wordt deze vorm van verkopen nog steeds erg vaak toegepast. De belangrijkste redenen dat het nog steeds veel gebruikt wordt is dat het snel, effectief en goedkoop is. Want wat heb je er eigenlijk voor nodig? Alleen een telefoon, een kladblok en een manier om goede adressen te achterhalen. En relatief gezien, kost telefonische acquisitie veel minder tijd dan andere manieren van verkopen. Buiten dat het effectief en goedkoop is, is telefonische acquisitie geen makkelijke werkzaamheid. Hieronder beschrijven we enkele…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten