Home / Zakelijk / Social media: commerciële kans of toch niet

Social media: commerciële kans of toch niet

Volgens steeds meer marketeers zijn social media een must have. Facebook, Twitter  en Youtube worden meer en meer gevuld met professionele content van bedrijven. Het aantal acties – variërend van “like en win” tot kortingsbonnen – komen in iedere timeline voorbij. Effectief of niet?

Een speler die MKB-ers helpt een goed social media beleid vorm te geven is Wij doen online. Hoe kijken zij naar de kansen die er zijn? “We zetten verschillende social kanalen voor verschillende klanten met succes in. Maar het is bepaald geen onmisbare schakel in de marketingmix.” Veel hangt af van het soort bedrijf dat je hebt en welke doelgroepen je wilt bereiken. “Grootste fout van ondernemers is dat ze denken dat oudere generaties niet online actief zijn. Terwijl juist deze doelgroepen sneller geneigd zijn daadwerkelijk aan acties deel te nemen en berichten te delen.”

Relevant of niet

Wanneer is de inzet van social media wel lastig? “Er zijn veel producten waarmee je niet te koop loopt dat je ze gebruikt. Als voorbeeld noem ik vaak toiletpapier. Heel relevant, maar zou het ook werkelijk een onderwerp zijn dat je wilt volgen online?“

Niets is onmogelijk, maar wellicht is het in sommige gevallen verstandig andere marketing middelen te kiezen. Soms worden grote prijzen weggegeven om zoveel mogelijk likes te verdienen. Zo’n like is leuk, maar het is niet meer zo dat vervolgens al je berichten automatisch bij je volgers terecht komen. Ook daar is weer advertentiebudget tbv Facebook voor nodig. Hoe vaak betaal je dan om dezelfde consument te bereiken? Dat moet je in de gaten blijven houden. ”

Investering vs opbrengst

De balans tussen investering en opbrengst is ook op Youtube vaak zoek. “Organisatie betalen behoorlijke bedragen voor informatievideo’s die vervolgens met moeite 100 kijkers bereiken. Alleen filmpjes produceren heeft geen zin: er moet een plan achter zitten.”

En zo komen we bij de belangrijkste component achter social media in de visie van Wij doen online. “Bedrijven die echt een social verschil maken beperken zich niet tot internet. Ze laten hun online middelen ook nadrukkelijk in het offline domein zien. Een like vragen aan de kassa in je winkel is niet zelden effectiever dan de inzet van een wervingsfilmpje of –actie. Door slim te kijken naar contactmomenten die al bestaan en daarop voort te bouwen krijg je een echte wisselwerking tussen alle kanalen.”

 

Zo is het voor ieder bedrijf slim niet “zomaar” een accountje op Facebook of Twitter aan te maken, maar goed na te denken over doelstellingen en werkverdeling. “Te vaak sturen bedrijven vanaf hun homepage bezoekers naar een totaal verlaten Twitter-account waar de laatste activiteit maanden geleden is genoteerd. Dat is niet de reclame die je wenst.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten