Home / Overige / De voordelen van trainen met gewichten: de lange halter en de korte halter

De voordelen van trainen met gewichten: de lange halter en de korte halter

Wat is een lange halter?

Een lange halter wordt ook wel een barbell genoemd. Dit is een lange staaf waar losse schijven aan kunnen worden gehangen. De lange halter wordt gebruikt voor fitnesstraining, crossfit, powerlifting, krachttraining en bodybuilding. Een lange halter weegt zelf al tussen de 10 en 30 kilo. Het wordt gebruikt voor vele kracht oefeningen zoals de deadlift, squat of bankdrukken.

Er zijn verschillende soorten lange halters, de bekendste is de normale rechte staaf. Ook is er een gebogen stang, deze wordt de EZ bar genoemd. Deze wordt vooral gebruikt voor het trainen van de armen. Omdat de EZ bar gebogen is, is de grip een stuk beter waardoor je sommige oefeningen beter uit kan oefenen.

Wat is een korte halter?

Een korte halter, ook wel de dumbbell, is een kleine halter die per hand gebruikt wordt. In tegenstelling tot de lange halter die je met twee handen gebruikt. Een korte halter wordt voor dezelfde doeleinden als een lange halter gebruikt. Met de korte halters kun je veel verschillende oefeningen doen. Er zijn twee soorten korte halters, de korte halter die je vooral tegenkomt in de sportschool is een halter met een vast gewicht. Deze kan je gewoon pakken en direct gebruiken. De andere soort is de korte halter die verstelbaar is, deze wordt vooral voor persoonlijk gebruik gebruikt. De korte halter die verstelbaar is, is een stuk goedkoper omdat je zelf je gewicht aan moet passen. Je hebt een korte halter met een aantal gewicht schijven van meestal rond de 3 en 5 kilo.

Met de korte halter die verstelbaar is moet je eerst je eigen gewicht samenstellen.

Waarom trainen met een lange halter en waarom trainen met een korte halter?

Het voordeel van het trainen met de lange halter (barbell) is dat je makkelijk oefeningen als bankdrukken, squatten en deadliften kan doen. Het nadeel er echter van is dat als je aan één kant van je lichaam uit je zelf wat sterker bent, je die kant meer gaat gebruiken tijdens de oefening. Dit kan als gevolg hebben dat je spieren in onbalans raken.

Het voordeel van het trainen met een korte halter (dumbell) is dat er veel soorten oefeningen zijn die je op vele verschillende manieren kan doen, denk maar eens aan het trainen van de biceps. Met een korte halter kun je op verschillende manieren je biceps trainen. Ook kun je met een korte halter onbalans in je spieren rechtzetten, dit kan je doen door middel van het meer trainen van één kant.

Wat is een lange halter? Een lange halter wordt ook wel een barbell genoemd. Dit is een lange staaf waar losse schijven aan kunnen worden gehangen. De lange halter wordt gebruikt voor fitnesstraining, crossfit, powerlifting, krachttraining en bodybuilding. Een lange halter weegt zelf al tussen de 10 en 30 kilo. Het wordt gebruikt voor vele kracht oefeningen zoals de deadlift, squat of bankdrukken. Er zijn verschillende soorten lange halters, de bekendste is de normale rechte staaf. Ook is er een gebogen stang, deze wordt de EZ bar genoemd. Deze wordt vooral gebruikt voor het trainen van de armen. Omdat de…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten