Home / Nieuws / De verplichte rekentoets

De verplichte rekentoets

Rekenen en taal, dat zijn voor veel Nederlanders facetten welke niet altijd even goed worden beheerst. Denk maar eens terug aan je eigen schooljaren en wellicht zegt een blik daarbij in het rapport voldoende. Ook bij medescholieren zag en zien we heden ten dagen nog steeds soortgelijke bedroevende resultaten. Vanuit scholen en de overheid kwam er dan ook vraag naar een oplossing voor dit heikele probleem. Nederland wil immers voorop lopen als kenniseconomie en kan dit niet wanneer de twee basisfacetten rekenen en taal onvoldoende worden beheerst. Daarom kwam de overheid, in samenspraak met het onderwijs, met een oplossing: de verplichte rekentoets.

Vanaf dit schooljaar zouden alle leerlingen in het voortgezet onderwijs een zogeheten verplichte rekentoets ondergaan. Met de nadruk op zouden, want door uiteenlopende redenen zal dit schooljaar nog niet worden gestart met een verplichte rekentoets. De voornaamste reden dat de verplichte rekentoets niet wordt ingevoerd, is dat de oefenexamens in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs zeer slechts zijn gemaakt. Van de tienduizenden deelnemers aan het proefexamen van de rekentoets slaagden slechts enkele tientallen procenten.

Het niveau van de scholieren dient dan ook sterk te worden verbeterd, voordat zal worden overgegaan tot een verplichte rekentoets. Op moment van schrijven wordt dan ook flink werk gemaakt van ontwikkelingen welke het rekenniveau van scholieren zullen verbeteren.

De rekentoets gaat nu vanaf het schooljaar 2015-2016 een vast onderdeel vormen van het eindexamen en het resultaat ervan heeft dan ook een directe invloed op het al dan niet behalen van een diploma. Zelfs scholieren welke geen wiskunde in hun vakkenpakket hebben, zullen verplicht worden om deel te nemen aan de rekentoets. Ieder niveau in het voortgezet onderwijs is gekoppeld aan een referentiekader, welke aangeeft waar de betreffende rekentoets aan dient te voldoen en wat een minimaal resultaat van de scholieren daarin dient te zijn.

Door de slechte resultaten vanuit de proef is er veel weerstand ontstaan over verplichte invoering van een rekentoets. De rekentoets zou namelijk bestaan uit veel vragen welke je niet direct nodig zou hebben in de dagelijkse praktijk. Bovendien zouden er veel vragen staan vermeld die eenvoudiger zouden kunnen worden opgelost met de eenvoudige rekenmachine. Sowieso is het de vraag of scholieren niet beter kunnen worden voorbereid op het werken met verschillende technologische mogelijkheden. Een rekenmachine heeft wellicht niet altijd iedereen bij de hand, maar een online rekenmachine kan iedereen tegenwoordig op de telefoon op ieder moment raadplegen. Juist door in te spelen op dit soort mogelijkheden zullen wellicht minder fouten worden gemaakt in het oplossen van de alledaagse rekensommen.

Rekenen en taal, dat zijn voor veel Nederlanders facetten welke niet altijd even goed worden beheerst. Denk maar eens terug aan je eigen schooljaren en wellicht zegt een blik daarbij in het rapport voldoende. Ook bij medescholieren zag en zien we heden ten dagen nog steeds soortgelijke bedroevende resultaten. Vanuit scholen en de overheid kwam er dan ook vraag naar een oplossing voor dit heikele probleem. Nederland wil immers voorop lopen als kenniseconomie en kan dit niet wanneer de twee basisfacetten rekenen en taal onvoldoende worden beheerst. Daarom kwam de overheid, in samenspraak met het onderwijs, met een oplossing: de…

Review Overview

User Rating: 4.43 ( 4 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten