Home / Internet / Waarom slaagt social media wel of niet in het MKB?

Waarom slaagt social media wel of niet in het MKB?

Je hoort en ziet leuke en goede verhalen van het inzetten van social media in het MKB. Maar vaak gebeurt het bij grote bedrijven stukke beter. Hoe komt dat nu?

Veel grote bedrijven hebben vaak een eigen social media afdeling. Deze social media afdeling bestaat vaak uit social media experts die opgeleid zijn of in ieder geval minimaal een social media cursus hebben gehad. De echte leidinggevende is natuurlijk dé social media specialist en hij of zij stuurt dan ook het geheel aan. 

Wat doen die grote bedrijven nu anders dan de gemiddelde MKB’er? Naast dat zij natuurlijk meer budget en mankracht hebben, ligt er natuurlijk een duidelijk social media plan waarin een social media bureau of een interne social media expert duidelijk heeft omschreven hoe de corporate doelstellingen vertaald worden naar social media doelstellingen en hoe dit dan resulteert in een duidelijke, effectieve en onderscheidende social media strategie. Het is namelijk enorm belangrijk dat social media geen doel op zich is maar een middel om de bedrijfsdoelen te bereiken, want daar draait het uiteindelijk om! Bedrijven moeten social media als een kans zien, het moet geen verplichting zijn! 

De basis is enorm belangrijk. Een goed social media plan doet al wonderen maar de uitvoering is ook belangrijk. Veel MKB’ers starten enthousiast maar zodra ze op korte termijn geen resultaten zien, verzwakt de inzet snel. Dit is jammer! Er valt zoveel mee te bereiken. De belangrijkste resultaten van een goede social media strategie komen pas op de langere termijn. Je moet jezelf bewijzen, je moet laten zien dat je meerwaarde biedt voor je doelgroep. De doelgroep moet je willen volgen.

De tip die ik ieder bedrijf dan ook wil geven is als volgt; denk goed na alvorens je start met social media! Welke social media past er bij je? Is je doelgroep bedrijven, zit je doelgroep dan wel op Facebook? Is je doelgroep mannelijke 50+’ers, zit je doelgroep dan wel op Pinterest? Denk daarna ook goed na over hoe je het toe gaat passen en wat je er mee kunt en wilt bereiken. Dit kan aardig lastig zijn en vandaar dat het geen verkeerde investering is om een social media bureau in te schakelen om je te helpen. Dit kost natuurlijk wat, maar zie het als een investering die je er daarna weer uithaalt! Ik raad dan ook iedereen aan om de mogelijkheden eens met een social media bureau te bespreken.

Je hoort en ziet leuke en goede verhalen van het inzetten van social media in het MKB. Maar vaak gebeurt het bij grote bedrijven stukke beter. Hoe komt dat nu? Veel grote bedrijven hebben vaak een eigen social media afdeling. Deze social media afdeling bestaat vaak uit social media experts die opgeleid zijn of in ieder geval minimaal een social media cursus hebben gehad. De echte leidinggevende is natuurlijk dé social media specialist en hij of zij stuurt dan ook het geheel aan.  Wat doen die grote bedrijven nu anders dan de gemiddelde MKB'er? Naast dat zij natuurlijk meer budget…

Review Overview

User Rating: 4.8 ( 2 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten