Home / Internet / Hoe een pakkende paginatitel de aandacht trekt van je publiek en Google

Hoe een pakkende paginatitel de aandacht trekt van je publiek en Google

De paginatitel van je website, blogpost of subpagina; het is het eerste wat een bezoeker ziet wanneer je opduikt in de organische zoekresultaten en wanneer hij op de betreffende pagina terecht komt. Het loont om een wervende paginatitel te schrijven zodat de bezoeker op jouw link klikt en niet op diegene boven of onder je in de zoekresultaten. Daarnaast heeft het invloed op je resultaat in de zoekmachines; het komt de SEO van een website ten goede. Toch zijn er een aantal factoren waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een paginatitel. We delen ze met je in dit artikel.

Wat is een paginatitel of title tag?

Zoals de term doet vermoeden is het de titel die wordt meegegeven aan een bepaalde pagina op een website. Je kunt de paginatitel terug vinden bovenaan de pagina (mits deze onzichtbaar is gemaakt om welke reden dan ook) en in de adresbalk. Paginatitel is een vertaling van het Engelse Title Tag.

Door slim gebruik te maken van de paginatitel wordt meteen duidelijk waar de pagina over gaat. Voor de bezoeker, maar ook voor Google.

De paginatitel en Google

Wanneer je gebruik maakt van WordPress als CMS heb je bij iedere pagina of elk bericht de mogelijkheid om zelf te bepalen wat de titel van het bericht of de pagina moet worden. Om goed te scoren in de zoekmachines en om bezoekers te verleiden op je link te klikken moet de paginatitel aan een aantal voorwaarden voldoen.

Hoe een paginatitel er uit ziet in de zoekmachines weten we allemaal wel. Onderstaand plaatje komt vast bekend voor. Misschien niet qua inhoud, maar zeker wel qua vormgeving.

paginatitel SAMdesign

Een voorbeeld van een goede paginatitel

De paginatitel is de link in het paars (wanneer je een website nooit eerder hebt bezocht is de kleur van de link overigens blauw). We hebben in het voorbeeld bewust voor een andere pagina dan de homepage gekozen om duidelijk te laten zien dat de paginatitel kan verschillen van de URL die onder de paginatitel wordt weergegeven. Wel komen duidelijk de zoektermen waarop we gevonden willen worden in beeld.

We laten deze terug komen in de paginatitel, in de URL en in de meta description.

Google hecht namelijk veel waarde aan het gebruik van zoektermen in de paginatitel zodat duidelijk wordt of de pagina relevant genoeg is om getoond te worden in de zoekresultaten wanneer er gezocht wordt op de betreffende zoekterm. Dit zorgt ervoor dat wanneer je de zoekterm waarop jij gevonden wilt worden in de paginatitel gebruikt, de positie van je website in Google verbeterd.

Niet meteen 100 keer het zoekwoord in je paginatitel gaan plaatsen: Google doesn’t like spam. En je bezoekers ook niet!

De lengte van de paginatitel

Je weet nu dat het gebruiken van je zoekterm in de title tag een must is, maar er is nog meer om rekening mee te houden. Eén van die zaken is de lengte van je titel. Er is geen vuistregel voor de lengte van een paginatitel. Google berekend namelijk niet de hoeveelheid letters, maar het aantal pixels wat wordt gebruikt. Een paginatitel waarin veel smalle letters zoals, I en J, worden gebruikt zal meer letters kunnen bevatten dan een title tag waarin veel brede letters zoals W en Z voor komen.

Maak de paginatitel voor je bezoeker, niet voor Google

De laatste tip die we je meegegeven is wellicht de belangrijkste: schrijf voor je bezoekers en niet voor Google. Doe dit met de gehele tekst, maar ook zeker met je paginatitel. De bezoeker moet uiteindelijk verleid worden om te klikken op jouw link en niet op die van de onder- of bovenbuurman.

Een goede paginatitel is altijd zo geschreven dat er op geklikt gaat worden. Zelf niet creatief genoeg? Inspiratie opdoen bij en verantwoord ‘stelen’ van de concurrent kan natuurlijk altijd nog. 

De paginatitel van je website, blogpost of subpagina; het is het eerste wat een bezoeker ziet wanneer je opduikt in de organische zoekresultaten en wanneer hij op de betreffende pagina terecht komt. Het loont om een wervende paginatitel te schrijven zodat de bezoeker op jouw link klikt en niet op diegene boven of onder je in de zoekresultaten. Daarnaast heeft het invloed op je resultaat in de zoekmachines; het komt de SEO van een website ten goede. Toch zijn er een aantal factoren waar je rekening mee moet houden bij het schrijven van een paginatitel. We delen ze met je…

Review Overview

User Rating: 4.95 ( 1 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten