Home / Gezondheid / Waarom een koolhydraatarm voedingspatroon zo populair is! 

Waarom een koolhydraatarm voedingspatroon zo populair is! 

Het is al lang geen hype meer. Steeds meer Nederlanders schrappen koolhydraten van het menu. Pasta, rijst en zelfs de ‘good old’ aardappel worden in de ban gedaan en vervangen voor producten met veel eiwitten en vetten. De reden is in bijna alle gevallen hetzelfde: gewicht verliezen en gezonder leven. Maar waarom zijn juist koolhydraten de boosdoeners en wat voor effect heeft het minderen van deze voedingsstof op ons lichaam? In dit artikel leggen we het zo eenvoudig mogelijk uit. 

Verbranden van vetten

Koolhydraatarm eten zorgt ervoor dat het lichaam geen glucose meer voorradig heeft als belangrijkste energiebron, maar moet moet overschakelen op vetverbranding om in beweging te blijven. Dit verschijnsel heet ketose en heeft als voordeel dat het het voor het menselijk lichaam makkelijker maakt om de eigen (opgeslagen) vetcellen te verbranden. Om dit te bereiken is het belangrijk dat er – ook tijdens het volgen van een koolhydraatarm dieet – niet meer calorieën worden gegeten dan de behoefte is. Anders kan het lichaam immers gewoon met de vetten uit de voeding toe. 

Stijgende bloedsuikerspiegel

Koolhydraten zorgen er ook voor dat de bloedsuikerspiegel stijgt. Vooral na het eten van producten met veel ongezonde koolhydraten – denk bijvoorbeeld aan snoep, frisdrank, chips en ijs – stijgt de bloedsuikerspiegel enorm snel. Het lichaam weet vervolgens niet waar het met deze overdaad aan energie heen moet en slaat het op als vet. Dit is een overblijfsel uit de oertijd toen voedsel nog schaars was. Dit is nog niet alles. Na de snelle stijging, daalt de bloedsuikerspiegel binnen de kortste keren naar een waarde die lager ligt dan normaal. Dit betekent dat je je duf voelt en dat de neiging ontstaat om je te buiten te gaan tijdens een nieuwe vreetbui. Het minderen van koolhydraten zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel veel stabieler blijft en dat je de hele dag ‘stabiel’ bent qua energie. 

De praktijk

Klinkt allemaal leuk en aardig zo’n koolhydraatarm dieet, maar hoe breng je het nou in de praktijk? Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk. Schrap brood, pasta, rijst en vooral suikerrijke producten (dat zijn de echte boosdoeners) en vervang ze voor voedingsmiddelen zoals noten, zaden, groentes, vlees, vis en fruit. Daarnaast kun je kiezen voor een koolhydraatarm dieet. Bekende voorbeelden zijn het Paleo dieet en het proteïne dieet van Vitadis. Deze dieetprogramma’s hebben als voordeel dat alles wordt uitgelegd en dat je je ervaringen kan delen met een grote (online) community. 

Het is al lang geen hype meer. Steeds meer Nederlanders schrappen koolhydraten van het menu. Pasta, rijst en zelfs de 'good old' aardappel worden in de ban gedaan en vervangen voor producten met veel eiwitten en vetten. De reden is in bijna alle gevallen hetzelfde: gewicht verliezen en gezonder leven. Maar waarom zijn juist koolhydraten de boosdoeners en wat voor effect heeft het minderen van deze voedingsstof op ons lichaam? In dit artikel leggen we het zo eenvoudig mogelijk uit.  Verbranden van vetten Koolhydraatarm eten zorgt ervoor dat het lichaam geen glucose meer voorradig heeft als belangrijkste energiebron, maar moet moet…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten