Home / Gezondheid / Vrouwen en krachttraining

Vrouwen en krachttraining

Een vraag die veel vrouwen zich stellen is: word ik slank of juist heel groot en gespierd van krachttraining? Veel vrouwen staan daardoor uren op de cardio apparaten. De angst voor grote gespierde armen of het ‘mannelijke’ lichaam van een bodybuilder laat de schrik er goed in zitten. Maar is deze angst wel gegrond?

Afvallen en krachttraining

Vrouwen zijn genetisch gezien zeer afwijkend van mannen als het gaat om spiermassa en spieropbouw. Mannen hebben van nature meer spieren. Wanneer ze zich gaan uitsloven in het krachthonk van de sportschool zullen ze daarnaast, puur vanwege aanleg, sneller spieren opbouwen en uiteindelijk ook meer spiermassa krijgen. Dit is voor vrouwen, dankzij andere genen, niet mogelijk. Uiteindelijk zullen ze natuurlijk wel meer spieren krijgen, maar dan slanker. De krachttraining zorgt voor een strakker lichaam dat ook in rust meer calorieën zal verbranden. Voor meer informatie lees je krachttraining vrouwen. Hier lees je meer over wat krachttraining precies is en welke oefeningen je kunt doen.

Waarom het goed is

Alle vrouwen kunnen dus baat hebben bij krachttraining. Natuurlijk helpt het met afvallen, maar wist je dat bijvoorbeeld je cardio prestatie verbetert wanneer je sterker bent en ook buikvet sneller verbrandt? Deze voorbeelden, samen met meer leuke en overtuigende weetjes, vind je in Krachttraining vrouwen – 10 redenen waarom het goed is.

Starten met krachttraining

Het kan even wennen zijn om te beginnen met krachttraining. Ben je lid van een sportschool, vraag dan om een trainingsschema. Deze zijn vaak vrij verkrijgbaar, maar kunnen ook door bijvoorbeeld een personal trainer op maat gemaakt worden. Techniek is zeer belangrijk wanneer je aan krachttraining doet. Start daarom niet te zwaar. Zorg dat je eerst de oefeningen goed uitvoert, alvorens je zwaarder gaat trainer. Ook hierbij kan je geassisteerd worden.

Krachttraining saai vinden

Het is een veel gehoorde klacht: de fitness apparaten zijn saai. De motivatie vinden door te zetten is lastig. Wat je kunt doen is het volgende:

  • een fitness maatje zoeken
  • een groepsles als bodypump proberen
  • werken met een personal trainer
  • per week bijhouden met welk gewicht je traint om de progressie te zien

Afvallen

Wist je dat iemand die regelmatig traint en krachttraining doet gemiddeld 300kcal per dag meer verbruikt. Dat houdt in dat een uitschieter als je uit eten wilt net wat minder schadelijk is. Ook betekent het dat je, wanneer je daar niets voor doet, automatisch langzaam afvalt. Hoewel 300 kcal misschien niet als erg veel klinkt is dat per week maar liefst 2100kcal. Dat is dus meer dan je op een dag mag eten wat je extra verbrand.

Een vraag die veel vrouwen zich stellen is: word ik slank of juist heel groot en gespierd van krachttraining? Veel vrouwen staan daardoor uren op de cardio apparaten. De angst voor grote gespierde armen of het ‘mannelijke’ lichaam van een bodybuilder laat de schrik er goed in zitten. Maar is deze angst wel gegrond? Afvallen en krachttraining Vrouwen zijn genetisch gezien zeer afwijkend van mannen als het gaat om spiermassa en spieropbouw. Mannen hebben van nature meer spieren. Wanneer ze zich gaan uitsloven in het krachthonk van de sportschool zullen ze daarnaast, puur vanwege aanleg, sneller spieren opbouwen en uiteindelijk…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten