Home / Gezondheid / Tips voor gezonde voeding

Tips voor gezonde voeding

Wanneer we gezond gewicht willen verliezen is het essentieel om gezond te eten. De bekende schijf van 5 helpt hierbij. Hieronder volgen enkele tips die u helpen gezond te eten en na het afvallen het streefgewicht te behouden. Wellicht dat het eerst een kleine aanpassing vergt, maar binnen enkele dagen zult u zich fitter voelen en de spijsvertering verbeteren.

Wissel af met verschillende producten

Ons lichaam heeft alle voedingsstoffen nodig. Niet alleen vitaminen, mineralen en eiwitten: ook vetten en koolhydraten maken een belangrijk deel uit van de voeding. Door een balans te vinden tussen voedingsstoffen en afwisselend te eten zal de spijsvertering verbeteren. Ook kent het lichaam een ‘optimaal opnemen van voedingsstoffen’, bij continue dezelfde voedingsstoffen zal het lichaam deze optimaal opnemen, ofwel meer calorieën tot zich nemen. Door afwisselend te eten zullen de maag en darmen elke keer opnieuw gestimuleerd worden om het voedsel te verteren.

Groenten en fruit

Het is altijd raadzaam om per dag 2 ons groenten en 2x fruit te eten. Dit levert belangrijke vitaminen, mineralen en vezels. Mocht u toch nog trek hebben kunt u ervoor kiezen 300 gram groenten te eten.

Water

Water is dorstlessend, zonder calorieën, hydrateert het lichaam, helpt bij het transporteren van voedingsstoffen én gaat een hongergevoel tegen. Drink daarom 1,5-2 liter water per dag. Mocht u niet zo van water houden, voeg een limoentje toe voor een frisse smaak. Bovendien bevordert limoen de spijsvertering nog een beetje extra.

Zuivel

Zuivelproducten bevatten calcium die nodig zijn voor het onderhouden van botten en gebit. Een tekort aan calcium zorgt op langere termijn voor botontkalking. Een ontbijt met magere joghurt of een glas joghurtdrank helpt u al een eind op weg. Houdt u niet zo erg van melk of andere zuivelproducten, eet dan wat vaker broccoli en spinazie.

Eet vetten

Er zijn diverse soorten vetten. Goede vetten (enkelvoudig onverzadigde vetten) komen terug in plantaardige oliën. Deze hebben een cholesterolverlagende werking en kunnen het risico op hart en vaat ziekten verminderen.

Meervoudig onverzadigde vetten zorgen voor een goede balans van onze hormonen. De bekendste zijn de omega-3 verzuren. Dit kunt u vinden in vette vis, zoals zalm, makreel of haring. Ook is dit aanwezig in oleën, zoals lijnzaadolie, zonnebloemolie en notenolie.

Tenslotte zijn er verzadigde vetten. Dit zijn de vetten die niet gezond zijn: ze verhogen het cholesterolgehalte, verhogen het risico op aderverkalking en zijn een absolute NO wanneer u af wilt vallen. Voorbeelden hiervan zijn margarine, kaas, koekjes, vette vleeswaren, etc.

Koolhydraten

Koolhydraten geven energie en zijn belangrijk voor de hersenen en spierweefsel. Een dieet dat koolhydraten uitsluit is dus niet gezond. Koolhydraten komen voor in brood, rijst, pasta en aardappelen. Eet u boven gemiddeld veel koolhydraten (meer dan 60% van de totale inname van calorieën) probeer dan eens een koolhydraatblokker zoals carbuloss. Dit vermindert de opname van de koolhydraten die omgezet worden in suikers.

Eiwitten

Eiwitten zijn belangrijk voor organen, huid, haren en spieren. Sport u bij het afvallen, denk er dan aan voldoende eiwitten te eten. Denk hierbij aan magere kwark, eieren, hutenkase en rosbief.

Wanneer we gezond gewicht willen verliezen is het essentieel om gezond te eten. De bekende schijf van 5 helpt hierbij. Hieronder volgen enkele tips die u helpen gezond te eten en na het afvallen het streefgewicht te behouden. Wellicht dat het eerst een kleine aanpassing vergt, maar binnen enkele dagen zult u zich fitter voelen en de spijsvertering verbeteren. Wissel af met verschillende producten Ons lichaam heeft alle voedingsstoffen nodig. Niet alleen vitaminen, mineralen en eiwitten: ook vetten en koolhydraten maken een belangrijk deel uit van de voeding. Door een balans te vinden tussen voedingsstoffen en afwisselend te eten zal…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten