Home / Gezondheid / Houding erg belangrijk voor goede nachtrust

Houding erg belangrijk voor goede nachtrust

Wanneer je regelmatig last van hoofdpijn of pijn in je rug hebt wanneer je ’s ochtends opstaat, kan dit door een slechte slaaphouding veroorzaakt worden. Door een goede houding kunnen deze problemen verholpen worden, daarvoor is het wel noodzakelijk dat je de juiste ondersteuning van matras en kussen krijgt. Een slaapkenner kan u goed inlichten over wat voor matras en welk kussen goed is voor jouw eigen slaaphouding.  Er zijn verschillende slaaphoudingen, waarbij je per houding moet letten op verschillende dingen:

Zijligging

  • Bij een zijligging is het belangrijk dat het hoofd en de halswervelkolom niet te veel afhangen. Wanneer de schouders relatief breed zijn is dit vaak het geval. Voor mensen met brede schouders is het belangrijk om een hoofdkussen te nemen dat de nek en het hoofd dusdanig ondersteund waarbij de zijwaartse afbuiging beperkt kan blijven
  • Het is ook belangrijk dat de wervelkolom tussen de schouders en bekken niet doorhangen. Mensen met een smalle taille en brede schouders en bekken hebben hier vaak last van. Wanneer het laagste deel van de borst en de lendenwervelkolom gaan doorhangen kan hierdoor pijn ontstaan. Mensen die een wespentaille hebben, moeten er bij de aanschaf van een matras en matrasdrager op letten deze op de hoogte van de schouders, het bekken en de dijbenen beter veerbaar zijn. Als er een hogere lokale inzakking is, kan hierdoor de wervelkolom beter horizontaal blijven.

Buikligging

  • Bij mensen die op hun buik liggen, wordt de wervelkolom erg zwaar belast in de nek. Dit komt voornamelijk omdat men tijdens de slaap veel met het hoofd draait om vrij te kunnen ademhalen. Door een slaaphouding met gedraaid hoofd kan er vaak nek- en hoofdpijn ontstaan.
  • Het is mogelijk om slapen op de buik af te leren, door bijvoorbeeld dikke drukknopen of een klein balletje in een zakje aan te brengen in de slaapkleding. Wanneer je op je buik gaat liggen veroorzaakt dit veel ongemak, zodat je tijdens je slaap vanzelf een andere houding aanneemt.

Rugligging

  • Bij een rugligging is het belangrijk dat het hoofd een afzonderlijke ondersteuning door middel van een kussen krijgt. Men kan de dikte van het hoofdkussen bepalen door de kromming van de rug, wanneer er een grotere kromming is, moet er een dikker kussen gebruikt worden.
  • Wanneer een te dik kussen wordt gebruikt, wordt er een knik in de wervelkolom veroorzaakt. Hierbij komt er te veel druk op het achterhoofd. In dit geval kan het beste gekozen worden voor een vervormbaar kussen dat een goede ondersteuning aan zowel het achterhoofd als de nek geeft.
Wanneer je regelmatig last van hoofdpijn of pijn in je rug hebt wanneer je ’s ochtends opstaat, kan dit door een slechte slaaphouding veroorzaakt worden. Door een goede houding kunnen deze problemen verholpen worden, daarvoor is het wel noodzakelijk dat je de juiste ondersteuning van matras en kussen krijgt. Een slaapkenner kan u goed inlichten over wat voor matras en welk kussen goed is voor jouw eigen slaaphouding.  Er zijn verschillende slaaphoudingen, waarbij je per houding moet letten op verschillende dingen: Zijligging Bij een zijligging is het belangrijk dat het hoofd en de halswervelkolom niet te veel afhangen. Wanneer de…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

One comment

  1. Een goede slaaphouding is zeker heel belangrijk. Een goed en passend matras helpt hierbij zodat je de juiste steun krijgt die jouw lichaam nodig heeft!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten