Home / Gezondheid / Hoe werkt de caloriebalans?

Hoe werkt de caloriebalans?

Je lichaam heeft calorieën nodig om te functioneren. Ook als je “niets” aan het doen bent is je lichaam nog bezig met verschillende processen. Het lichaam heeft energie nodig om te ademen, de spieren te onderhouden en nog veel meer. Je lichaam verbruikt in rust nog veel calorieën. Dit wordt de ruststofwisseling genoemd. Dit is de energie die verbruikt wordt als het lichaam in rust verkeerd. In het Engels is dit bekend als de Basal Metabolic Rate, afgekort BMR. Dit is het grootste deel van de calorieën die per dag verbruikt worden. Bij de meeste personen is dit ongeveer 60 tot 75 procent van de dagelijkse verbruikte calorieën. Dit is echter per persoon verschillend. De calorieën die verbruikt worden voor de basis functies van het lichaam veranderen niet veel. Meer of minder sporten heeft hier bijna geen effect op.

Fysieke activiteit

Een belangrijke factor dat bepaald hoeveel calorieën je op een dag verbruikt is de fysieke activiteit. De fysieke activiteit bepaalt de rest van het aantal calorieën dat verbruikt wordt. Iemand die erg actief is verbruikt meer calorieën dan iemand die niet actief is. Fysieke activiteit kan van alles zijn; van het uitlaten van de hond, de was doen tot fitness en een marathon lopen. Hoeveel calorieën je verbrandt verander per activiteit en de duur van de activiteit. Ook de intensiteit bepaalt voor een groot deel hoeveel calorieën er mee verbruikt wordt.

Vertering van voeding

Ongeveer 10 procent van de verbruikte calorieën worden gebruikt voor het verteren en absorberen van voedsel. Ook het transporteren en de opslag van voedsel hoort hierbij. Het percentage calorieën voor het uitvoeren van deze functies verandert haast niet.

Een overschot of een tekort aan calorieën?

De belangrijkste oorzaak voor het aankomen van gewicht is het niet in evenwicht zijn van hoeveel je eet en hoeveel je verbruikt. Als je wilt afvallen dan moet er een tekort zijn. Als je wilt aankomen dan moet er een overschot zijn. Dat betekent minder eten of meer sporten als je wilt afvallen en meer eten als je wilt aankomen. Er zijn veel factoren die bepalen hoeveel calorieën iemand nodig heeft. Dit is bijvoorbeeld het gewicht, de lengte, leeftijd en geslacht. Een groter lichaam heeft meer energie nodig om te functioneren. Dit kun je zien als een grotere auto die meer benzine verbruikt. Het maakt ook uit hoe de verdeling van vet is op het lichaam ten opzicht van spieren. Spieren verbruik meer energie dan vet. Hierdoor verbruiken gespierde personen meer calorieën dan mensen die minder gespierd zijn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten