Home / Gezondheid / Help ik lig wakker: gids richting Dromenland

Help ik lig wakker: gids richting Dromenland

Eindeloos wakker liggen. Voor veel mensen is het ‘nachtelijke kost’. Zij  verdwalen tijdens de weg naar dromenland en vullen hun kostbare slaaptijd met een marathon ‘plafondstaren’. Het vervelende resultaat is dat zij de volgende dag moeten functioneren met de gevolgen van een slaaptekort, zoals moeite met concentreren, een verminderde werking van het geheugen en een lagere irritatiegrens. In dit artikel geef ik een aantal waardevolle tips om de speurtocht naar Klaas Vaak te vereenvoudigen en sneller in slaap te vallen.

Het niet kunnen slapen roept bij veel mensen frustratie, irritatie en moedeloosheid op. Deze emoties werken volkomen averechts. Het gevolg is dat je juist nog verder van je broodnodige nachtrust verwijderd raakt. De allerbelangrijkste tip is dan ook om je slapeloosheid te aanvaarden. Probeer – ik weet het klinkt moeilijk – te genieten van het rusten in je bed. Denk na over leuke dingen, zoals je volgende vakantie of plannen voor het weekend. Op deze manier geef je je gedachten de rust die ze zo hard nodig hebben om de slaap te kunnen vatten.

Blijf niet eindeloos liggen

Het is daarnaast belangrijk om niet eindeloos te blijven liggen als je niet kunt slapen. Verlaat de slaapkamer en drink bijvoorbeeld een glas melk in de woonkamer, werk wat strijkgoed weg, pak de vaatwasser uit of kijk een Tell-Sell reclame op televisie. Vaak zul je merken dat de slaperigheid vanzelf komt. Dit is het signaal om de terugtocht richting de slaapkamer in te zetten. Het is uiteraard wel belangrijk om intensieve activiteiten te vermijden. Geen nachtelijke ritjes op de hometrainer dus.

Warme douche

Over deze tip zijn de meningen verdeeld, maar bij mij werkt het altijd uitstekend. Het nemen van een warme douche of een warm bad als je niet kunt slapen, heeft een positief effect op de slaperigheid. Helemaal als je het combineert met een koele slaapkamer. Ga direct na het douchen of badderen naar bed. Door de koude slaapkamer neemt je lichaamstemperatuur geleidelijk af. Dit zorgt voor een slaperig en doezelig gevoel.

Extra hulptroepen

Als je blijft kampen met (in)slaapproblemen dan raad ik je aan om de huisarts te bezoeken. Hij kan je – waar nodig – doorverwijzen (bv. slaaptraining) of medicatie voorschrijven. Daarnaast kan hij nagaan of er een andere oorzaak – bijvoorbeeld een ziekte of aandoening – is voor de slaapproblemen. Gelukkig zijn er ook online een aantal goede hulpbronnen te vinden zoals het actieplan ‘ik kan niet slapen‘. Een prima reisgids richting dromenland voor mensen die slecht in slaap komen.

Eindeloos wakker liggen. Voor veel mensen is het 'nachtelijke kost'. Zij  verdwalen tijdens de weg naar dromenland en vullen hun kostbare slaaptijd met een marathon 'plafondstaren'. Het vervelende resultaat is dat zij de volgende dag moeten functioneren met de gevolgen van een slaaptekort, zoals moeite met concentreren, een verminderde werking van het geheugen en een lagere irritatiegrens. In dit artikel geef ik een aantal waardevolle tips om de speurtocht naar Klaas Vaak te vereenvoudigen en sneller in slaap te vallen. Het niet kunnen slapen roept bij veel mensen frustratie, irritatie en moedeloosheid op. Deze emoties werken volkomen averechts. Het gevolg…

Review Overview

User Rating: 4.85 ( 1 votes)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten