Home / Gezondheid / Eenvoudig fit door dagelijkse dingen

Eenvoudig fit door dagelijkse dingen

Lichaamsbeweging is goed voor je, in welke vorm dan ook. Je hebt er zelf niet eens heel veel extra tijd voor nodig. In je dagelijkse activiteiten kun je al genoeg lichaamsbeweging meenemen.

Als je lichaam niet gewend is aan beweging, begin dan langzaam en bouw het op naar een half uur lichte lichaamsbeweging per dag. Iets doen is beter dan niets. Er zijn verschillende activiteiten die je automatisch in beweging zetten, zonder dat je overduidelijk met beweging bezig bent. Enkele voorbeelden zijn:

  • Neem de trap in plaats van de lift. Doe dat vanaf nu áltijd
  • Wandel of fiets naar je werk, in plaats van dat je de bus of auto neemt
  • Ga je met de auto naar je werk? Parkeer hem net even wat verder en loop de rest, zo heb je ’s ochtends en ’s avonds altijd even beweging
  • Doe je boodschappen op de fiets, of neem eens een supermarkt wat verder weg
  • Loop intensiever tijdens het winkelen of het ophalen van de kinderen
  • Werk in te tuin als het mooi weer is. Schoffelen en harken zijn al goede handelingen
  • Speel actief met de (klein)kinderen
  • Loop tijdens het voeren van een lang telefoongesprek
  • Maak een korte wandeling tijdens de lunchpauze

Dit zijn allemaal kleine activiteiten die je kunt ondernemen om meer te beweging in het dagelijks leven. Maar daarnaast kun je ook nog net even wat extra moeite doen om wat meer beweging te krijgen. Doe bijvoorbeeld iedere ochtend 10 minuten gymnastiek of ga wandelen boodschappen doen. Je kunt ook gaan fietsen, en daag jezelf uit door te gaan mountainbiken in het bos, met een goedkope mountainbike kun je al aan de slag! Zie Matrabikes Mountainbikes bijvoorbeeld eens.

Fit zijn is belangrijk voor iedereen. Fit zijn betekend dat je voldoende energie hebt om aan de eisen van de dag te kunnen voldoen. Hoe beter je je voelt, hoe actiever je kunt zijn. Een half uur per dag bewegen is een goed begin, maar uit onderzoek blijkt dat het nodig is om meer te bewegen. Voor een optimale gezondheid, en het tegengaan van overgewicht, wordt geadviseerd per dag 60 minuten of meer lichaamsbeweging te hebben. Om echt goed fit te worden moet je aan verschillende onderdelen werken; uithoudingsvermogen, spierkracht en lichaamsbouw en lenigheid.

Uithoudingsvermogen kun je trainen door bijvoorbeeld dansen, wandelen, joggen en fietsen. Spierkracht kun je trainen door bijvoorbeeld fitness, traplopen, bergwandelen of vechtsporten. En lenigheid kun je trainen door bijvoorbeeld yoga, zwemmen of ballet.

Lichaamsbeweging is goed voor je, in welke vorm dan ook. Je hebt er zelf niet eens heel veel extra tijd voor nodig. In je dagelijkse activiteiten kun je al genoeg lichaamsbeweging meenemen. Als je lichaam niet gewend is aan beweging, begin dan langzaam en bouw het op naar een half uur lichte lichaamsbeweging per dag. Iets doen is beter dan niets. Er zijn verschillende activiteiten die je automatisch in beweging zetten, zonder dat je overduidelijk met beweging bezig bent. Enkele voorbeelden zijn: Neem de trap in plaats van de lift. Doe dat vanaf nu áltijd Wandel of fiets naar je…

Review Overview

User Rating: Be the first one !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten